środa, 6 lutego 2019

"Wkręceni" na naukę, czyli o dobrym początku i jeszcze lepszym końcu lekcji słów kilka...


Po chwilowym "niebycie" spowodowanym awarią prądu powróciłem, aby podzielić się z Wami refleksjami i kilkoma pomysłami na zajęcia. Otóż natrafiłem dzisiaj na bardzo ciekawy wpis-5 sposobów na aktywowani ciekawości w klasie i pomyślałem sobie, że doskonale nadaje się on jako myśl przewodnia dzisiejszego wpisu na blogu. Wpis, o którym mówię możecie przeczytać pod linkiem:
http://corwin-connect.com/2016/12/5-ways-activate-curiosity-classroom/
Spróbujmy się przyjrzeć tym pięciu sposobom na aktywną ciekawość w klasie:
1. Znalezienie "haka" na aktywną ciekawość (nomen omen termin też bardzo inspirujący)
Jednym z narzędzi, które może pomóc Nam w realizacji tego zadania jest generator pozwalający wytworzyć plakat o poszukiwaniu tematu zajęć. Znajdziecie go pod linkiem:
https://www.tuxpi.com/photo-effects/wanted-poster
Gdy okaże się, że macie za mało miejsca na swój wpis możecie wykorzystać także szablony ze strony Postermywall:
https://www.postermywall.com/index.php/g/wanted-posters#
Pomysł ten można także zrealizować również w inny sposób. Możecie umówić się koleżanką, gościem lub rodzicem, że poprowadzi fragment lekcji, a uczniowie będą musieli właśnie na podstawie plakatu odgadnąć kim ta osoba jest. Poszukiwania może być także rzecz, która wiąże się z tematyką zajęć. Narzędzie to także świetne narzędzie do pracy w nieszablonowy sposób na zebraniach z rodzicami, uroczystościach w młodszych klasach (chociażby rozpoznawanie dzieci po opisie przez dziadków i babcie, rodziców)
2. Dajemy uczniom wybór lub głos
Warto dać szansę uczniom na przedstawienie swoich opinii i dokonania wyborów. Może to być przeprowadzone "offlinowo" bez użycia nowych technologii lub też przy ich pomocy. Jeśli zdecydujemy się "zabłysnąć" technologicznie przed uczniami można skorzystać z darmowego narzędzia Bubbl, dzięki któremu stworzymy mapę myśli, którą po udostępnieniu na urządzenia mobilne będą mogli modyfikować nasi uczniowie. Co należy zrobić? Wystarczy tylko kliknąć w link i założyć darmowe konto:
https://bubbl.us
3. Dawanie czasu na eksplorację
Wszyscy wiemy, że lekcja kiedyś się kończy, ale warto czasem spojrzeć na nią inaczej. Pozwólmy na to, aby uczniowie dotknęli, poznali to o czym im opowiadamy. Tak też staram się robić. Narzędzia, które Wam pokazuję na blogu "testuję" z uczniami, nie dając gotowych rozwiązań, ale stwarzając sytuacje do samodzielnego poznawania " z małymi podpowiedziami"
4. Tworzenie parkingu
Zapytacie pewnie co ma być tym parkingiem? Otóż parking tworzą pomysły uczniów, które zrodziły się na lekcji. Warto, aby uczniowie je spisywali. Polecam Wam do tego celu proste narzędzie Google Keep (mówiłem o nim na webinarze, który jest dostępny w jednym z postów na grupie Digitalni i kreatywni-TIK-owi nauczyciele)
https://www.google.pl/keep/
5. Uczenie stawiania pytań
W swojej codziennej pracy często wykorzystuję metodę World Cafe. Najprościej mówiąc polega ona na przygotowaniu plakatów, na których umieścimy pytania. Następnie dzielimy uczniów na grupy. Każda z grup może być przy danym plakacie określoną ilość czasu. Po jego upływie musi się przemieścić. Spróbujcie odwrócić kolejność niech uczniowie z Waszym wsparcie spróbują układać pytania problemowe do konkretnych zagadnień, które będą omawiane na lekcji. Można dodać jeszcze trochę pikanterii i losować te zagadnienia za pomocą wirtualnego spinnera dostępnego na stronie:
http://www.superteachertools.us/spinner/
Jestem ciekaw jakie są Wasze sposoby na pobudzanie aktywnej ciekawości uczniów. Możecie podzielić się nimi w komentarzach na blogu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz