poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Zakodowane zadania tekstowe i metoda kruszenia



Zadania tekstowe pojawiają się w życiu każdego ucznia już w klasie pierwszej. Są one istotnym elementem przy wprowadzaniu nowych treści oraz utrwalaniu posiadanej już wiedzy. Ważne jest jednak to, jaką metodę przyjmiemy na lekcji. Pomimo, iż w opracowaniach metodycznych można spotkać się z metoda kruszenia to jest ona w dalszym ciągu mało powszechna. Dlatego w tym poście chciałbym zachęcić do jej wprowadzania w codziennej praktyce szkolnej.Wśród jej walorów mogę wymienić chociażby: rozwijanie kreatywnego i twórczego myślenia, dochodzenia do określonych rozwiązań na podstawie prób rozwiązania zadań. Tak, więc jest to bardzo ważne narzędzie, które warto wdrożyć w codziennej pracy.
Profesor Jadwiga Hanisz wyodrębnia jej 5 rodzajów. Na początku chciałbym jednak zaproponować wprowadzenie trzech z nich z użyciem przygotowanych przez mnie zakodowanych zadań tekstowych

W wersji 1
Rozdajemy uczniom jedną z kart z zakodowaną kostką do gry oraz tablety (jeśli uczniowie nie korzystają z telefonów). W dalszej kolejności dzieci ją składają i sklejają. Po czym odkodowują na forum klasy pierwszy (dowolnie wskazany przez nauczyciela)  kod. Używają do tego wcześniej ściągniętego ze sklepu google Play QR skanera
Uczniowie odczytują zakodowane zadanie, które następnie zapisujemy na tablicy tradycyjnej lub interaktywnej. Następnie stawiamy im pytanie: Czego brakuje w zadaniu (odpowiedź powinna brzmieć, że w zadaniach nie ma pytań). Stąd też uczniowie po krótkim namyśle podają propozycje jak największej liczby pytań do odkodowanego zadania bazowego. My je zapisujemy. Na tym etapie nie oceniamy jeszcze ich poprawności (mogą być błędne pytania, do których uczniowie nie znajdą rozwiązania). Poprawność sprawdzamy wtedy, kiedy wszystkie propozycje są spisane. Prosimy wybranych uczniów, aby spróbowali dopisać działania do wymyślonych pytań. Jeśli nie uda się tego zrobić eliminujemy to pytanie

Wersja 2
W drugiej wersji uczniowie układają jak najwięcej działań do odkodowanego zadania bazowego

Wersja 3
W tej wersji stawiamy uczniom pytania: Co by było wtedy, gdy np. dana liczba w zadaniu się zwiększyła lub zmniejszyła. Uczniowie na początku podają na podstawie spostrzeżeń, a następnie dokonują stosownych obliczeń

Zakodowane kostki do gry do pobrania pod linkiem: 


Życzę owocnej pracy z ciekawą propozycją jaką jest połączenie metody kruszenia z kodowaniem 
QR kodami




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz